درمان دیسک کمر اصفهان | منوال تراپی برای درمان و توانبخشی دردهای اسکلتی عضلانی

منوال تراپی برای درمان و توانبخشی دردهای اسکلتی عضلانی

کایروپراکتیک یا منوال تراپی برای درمان و توانبخشی روشی از مراقبت‌های بهداشتی و  درمانی است که در آن برای تسکین درد، از روش مانیپولاسیون سیستم عصبی استفاده می شود. این روش بیشتر برای تسکین کمر درد یا گردن درد کاربرد دارد. گاهی اوقات نیز برای تسکین دردهای ناحیه بازو و پاها از این روش بهره می‌گیرند.اکثر پزشکان کایروپراکتیک (کایروپراکتورها) با استفاده از روشی طبیعی مانند، تغییر سبک زندگی، تغذیه و ورزش درمانی به دنبال بهبود سلامتی بیمار هستند. هدف درمان کایروپراکتیک یا درمان دستی، افزایش تحرک در مفصل و آزاد کردن عضلات است.

 درمان دستی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

شاید قصد شما از مراجعه به یک کایروپراکتور تنها تسکین درد باشد، ولی بر اساس علم توانبخشی، روش کایروپراکتور فراتر از علائم بالینی شماست. این روش به دنبال رفع ریشه‌ای مشکل است تا کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد.بیماران مبتلا به طیف های متنوعی از عارضه‌های پزشکی، می‌توانند به کایروپراکتور مراجعه کنند، از جمله افراد مبتلا به:

کمر درد

رفع این عارضه، اساس آن کاری است که کایروپراکتورها انجام می‌دهند. پزشک کایروپراکتور می‌تواند مفصل خاجی خاصره‌ای – مفصلی که لگن را به انتهای ستون فقرات متصل می‌کند – را مانیپولاسیون کند تا از این طریق درد تسکین یابد. برخی از متخصصین کایروپراکتور در زمینه تکنیک آزادسازی فعال (ART) تجربه دارند، در این روش عضله آسیب دیده باز شده و درد تسکین می‌یابد. ترکیبی از تکنیک ART و مانیپولاسیون سیستم اعصاب، گزینه‌ای فوق‌العاده برای تسکین کمر درد است. با وجود اینکه منشأ کمردرد هنوز ناشناخته مانده است، ولی با این حال افرادی هستند که برای تسکین کمر دردشان، از مزایای درمان دستی بهره‌مند می‌شوند.

درد زایمان

هر زایمانی با درد همراه است و اغلب اوقات انحراف لگن دلیل اصلی این کمردرد و سیاتیک است- اصلی‌ترین دلایلی که زنان باردار به متخصصین کایروپراکتور مراجعه می‌کنند. راهکارهای تسکین درد برای مادران باردار بسیار محدود است. در بسیاری از روش‌های مداوای درد، مثل استفاده از دارو یا جراحی، احتمال دارد که جنین تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین زنان باردار به طور معمول به درمان دستی روی می‌آورند. درمان دستی می‌تواند کمر درد شدید حین زایمان را (درد شدیدی که معمولاً به علت قرارگیری بد نوزاد بوجود می‌آید) کاهش دهد. گزارش ها حاکی از آن است که در حدود ۷۵ درصد از زنان بارداری که از درمان دستی بهره‌مند شده اند، دردشان تسکین یافته است.

گردن درد

مانیپولاسیون سیستم عصبی دردهای گردن را تسکین می‌دهد. اثربخشی این روش در تسکین گردن درد، نسبت به روش مصرف دارو بیشتر بوده است – با این وجود، بنا بر گفته شرکت کنندگان در آزمایش ها، میزان تاثیر گذاری این روش در تسکین درد به اندازه تمرینات ورزشی خانگی بستگی دارد.متخصصین کایروپراکتور می‌توانند با انجام ارزیابی های حرکتی، مشخص کنند که منشأ درد گردن، از همان ناحیه آغاز شده است و یا اینکه منشأ آن از شانه ها است. شناسایی منشأ درد و اصلاح آن از ریشه، باعث تسکین علائم آن خواهد شد. نتایج یک تحقیق نشان داده است که مراجعه به متخصص کایروپراکتور برای درد گردن بهبودی چشمگیری حاصل کرده و در انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بیمار بسیار موثر بوده است.

کاندیداهای استفاده از این روش

طیف وسیعی از اشخاص می‌توانند به متخصصین کایروپراکتور مراجعه کنند، از جمله:
کارمندان
مادران باردار و شیرده
ورزشکاران
افراد آسیب دیده
افراد در دوران توان‌بخشی پس از جراحی
افراد مبتلا به کمر درد
درمان دیسک کمر اصفهان | منوال تراپی برای درمان و توانبخشی دردهای اسکلتی عضلانی

در صورتی که مشکلات زیر را دارید مراجعه به کایروپراکتور به شما توصیه نمی‌شود:

پوکی شدید استخوان
 بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلات بازو و پا
ابتلا به سرطانی در محدوده نخاع
احتمال بالای سکته قلبی
عدم پایداری ستون فقرات

از یک جلسه درمان دستی چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

اگر پیش از این به متخصصین درمان دستی مراجعه نکرده‌اید، ممکن است کمی در مورد نتایج جلسه درمانی نگران باشید. مراجعه به کاروپراکتور ساده، بی‌خطر و معمولاً بدون درد است.  بعلاوه این کار درد شمار زیادی از افراد را تسکین داده است. اولین مراجعه شما به متخصصین درمان دستی، بسیار شبیه به دفعه اول مراجعه به هر متخصص دیگر است. به طور معمول اولین جلسه شامل:

سابقه بیمار و وضعیت سلامتی

 ممکن است نیاز باشد تا لیستی طولانی در مورد وضعیت و سوابق سلامتی خود پر کنید. متخصص درمان دستی از شما سوالات دیگری مانند، داشتن سردرد یا میگرن یا مشکلات خواب خواهد پرسید. همچنین امکان دارد که از شما در مورد رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی‌تان سوال شود.

معاینه فیزیکی

ممکن است کایروپراکتور، برای بررسی وجود هرگونه موارد غیرطبیعی، مانند هم سطح نبودن شانه‌ها یا کفل، حالات بدن شما را معاینه کند. این معاینه شامل تست عضلات نیز می‌شود. برای انجام این تست شما باید بازو یا پای خود را روی دست کایروپراکتور فشار دهید تا وی بتواند از این طریق قدرت عضلات شما را بسنجد. همچنین ممکن است که از شما بخواهد تا چند قدم راه بروید تا بتواند طرز قدم زدن و حرکات دست و پای شما را ببیند.احتمال دارد برای شما عکس رادیولوژی نیز تجویز شود. پس از کسب تمام اطلاعات در مورد بدن شما، جلسه مشاوره در مورد درمان آغاز خواهد شد. در صورتی که طرح درمان شامل مانیپولاسیون سیستم اعصاب باشد، شما می‌توانید در همان جلسه یا جلسه بعدی آن را انجام دهید.

درمان دستی ستون فقرات چه حسی دارد؟

آشناترین روش درمان دستی ستون فقرات، استفاده از تکنیک دستی است. در این روش، شما روی میز دراز می‌کشید و کایروپراکتور با استفاده از دستانش یا یک وسیله دیگر، بر ناحیه‌ای از ستون فقرات شما فشار اعمال می کند. بخاطر صدای شکستن قلنج پشت، این عمل بسیار شبیه به قلنج گرفتن است. صدای ایجاد شده  بخاطر شکستن جایی در بدن نیست، بلکه این صدا به دلیل کشیده شدن بافت های ستون مهره ها ایجاد می شود.به طور معمول، مانیپولاسیون ستون مهره‌ها دردی ندارد. در صورتی که پیش از شروع مانیپولاسیون کمردرد داشته باشید، ممکن است حرکات درمانی برایتان دردناک باشند. ولی مانیپولاسیون با هدف بهتر شدن شما انجام می‌گیرد.بعضی از متخصصین کایروپراکتور از تخت ماساژ برای مانیپولاسیون استفاده می‌کنند. هنگامی که کایروپراکتور کمر شما را فشار می‌دهد، بخش‌هایی از تخت ماساژ نیز به سمت پایین فشرده می‌شوند. تخت کمی پر سر و صداست ولی این روش بسیار نرم انجام می‌شود. برخی از متخصصین از دستگاهی به نام activator برای مانیپولاسیون ستون مهره‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه نیز باعث ایجاد حس بسیار آرامی می شود.

درمان‌های اضافی

سایر روش‌های درمانی که کایروپراکتور پیش از انجام مانیپولاسیون ستون مهره‌ها برای کمک به آرام شدن عضلات انجام می‌دهد، عبارتند از:
استفاده از یخ یا گرما
بریس
امواج ماورای صوت
 تمرینات ورزشی استقامتی و آمادگی جسمانی
بیوفیدبک
تن‌آرامی

مراقبت های بعد از درمان

نحوه کار کشیدن شما از بدنتان پس از جلسه درمان دستی، می‌تواند بر بهبودی و ترمیم شما اثر بگذارد. به همین دلیل پزشکان پس از جلسه درمان دستی، در مورد بهترین شیوه کار کشیدن از بدن، به شما  توصیه‌هایی خواهند کرد. در یک وضعیت مطلوب، بهترین کار، فعالیت نرم برای ۲۴ ساعت پس از درمان است. در ادامه در مورد فعالیت‌های روزمره و چگونگی پیشگیری از وقوع دوباره آسیب دیدگی، توصیه‌هایی ارائه می‌شود.این توصیه‌های عبارتند از:

فعالیت:

بلافاصله پس از جلسه درمان دستی، از انجام فعالیت‌های بیش از اندازه اجتناب کنید. از هرگونه فعالیت غیرضروری یا غیرطبیعی مانند، تمرینات ورزشی شدید، رفتن به باشگاه، باغبانی و سفرهای طولانی مدت دوری کنید. پیاده‌روی آرام مشکلی ندارد. به خاطر داشته باشید که بهتر است بدنتان را فعال نگاه دارید. استراحت بیش از حد باعث خشکی عضلات خواهد شد.
دمای بیش از اندازه سرد یا گرم:  بلافاصله بعد از اتمام درمان، از کمپرس خیلی داغ یا خیلی سرد بر روی بدن استفاده نکنید، زیرا ممکن است فرآیند بهبودی را به تعویق بیاندازد. گرما می‌تواند تورم را افزایش داده و به گونه‌ای بر نتیجه درمان تأثیر بگذارد که عضلات و لیگامنت‌ها کش بیایند. استفاده از یخ تنها در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد، می‌تواند در کاهش درد و تورم موثر واقع شود.
آب: زیاد آب بنوشید، عضلات و بدن برای بهبودی نیاز به آب دارند و در صورتی که آبرسانی به خوبی انجام شود، کارایی آنها بسیار بهتر می‌شود.

عوارض کایروپراکتیک چیست؟

در صورتی که برای انجام درمان دستی به متخصصین مجرب و با سابقه مراجعه شود، این نوع درمان بی‌خطر خواهد بود. به ندرت پیش می‌آید که درمان دستی با عوارض جدی همراه باشد، ولی عوارض احتمالی عبارتند از:
فتق دیسک کمر یا بدتر شدن آن
فشردگی اعصاب در بخش زیرین ستون مهره‌ها (سندروم دم اسب)
انواع خاصی از سکته ( پارگی سرخرگ میان‌مهره‌ای) پس از مانیپولاسیون گردن